2018. okt 12.

Határidőnapló? Nem köszi, van Google Naptáram.

írta: zsofi7
Határidőnapló? Nem köszi, van Google Naptáram.

Mire is jó egy ilyen? Miben különbözik más naptáraktól? Hogy használható oktatási célokra? Ezekre a kérdésre igyekszik válaszul szolgálni e bejegyzés, külön hangsúlyt fektetve a matematika-, illetve angol tanításbeli lehetőségekre.

 google-calendar-logo.png

A Google Naptár nem meglepő módon egy barátságos naptár-app, amelynek előnye, hogy más naptárakkal is könnyen össeszinkronizálható. Szintén sajátossága, hogy külön címke alatt mentheted el a különböző kategóriába sorolható programokat, eseményeket, esetleg órákat (én pl. az órarendemet is átmásoltam rá). Szervezés céljából rendkívül hatékony funkciója, hogy linkként is küldhető, így egy kattintással megoszthatod ismerőseiddel is az időrendedet, vagy annak egy őket érintő szeletét. A rendszeres eseményeket elég egyszer megadni, ha mellékeljük a befejezés időpontját, valamint hogy milyen időközönként ismétlődjön, a naptár automatikusan jegyez minden egyes alkalmat előrevetítve. Továbbá beállítható az is, hogy mennyi idővel jelezzen egy adott esemény bekövetkezése előtt, ez is teljesen személyre szabható, akár eseményenként is. A kategorizálást segítik a színek, külön lehet csinálni havi, heti, vagy napi leosztást, ehhez különböző nézetek is társulnak.

dims.gif

Mindezen funkciók miatt osztályfőnökként pl. rendkívül hatékony lehet egy órarend lediktálása helyett Google Naptárt használni. Hiszen nem csupán gyorsítja a folyamatot, de a diákok egyből személyre is szabhatják, kiegészíthetik a saját programjaikkal, jelölhetik, melyik teremben lesznek, stb. Mindemellett rögtön értesülnének a frissítésekről, esetleges teremváltozásokról, amikre (legalábbis az én iskolámban) eléggé gyakran volt példa.

Látjuk tehát, hogy a Google Naptár nagyban segíti a szervezést. Fiatalabb tanulók esetében ez korántsem evidens, nincsenek hozzászokva ahhoz, hogy van beleszólásuk a dolgokba (maximum szeretnék, hogy legyen, de sokszor a tanár/szülő dönt), így persze tapasztalatuk sem igen lehet. A naptár a könnyebb átláthatóságot segíti, hiszen pl. két átfedésben levő eseményről hamar látja, hogy ez így nem lesz jó, nem lehet egyszerre két helyen. Ha egy délutáni edzésre, zeneórára, korrepetálásra, egyéb elfoglaltságra igyekszik, szintén gyorsan el tudja dönteni, mennyi időt kell szánnia arra, hogy odaérjen, elkészüljön, stb., ez mind-mind gyorsabb és megfoghatóbb az appal.

A Naptár tudatos használata ezáltal a logikát is fejleszti, ami bár az oktatás tárgykeretein belül főként a matematika célja, persze összefüggésben áll más tárgyakkal is. A mai rohanó világban elengedhetetlen, hogy az ember megtanulja jól beosztani az idejét, ezt általában mindenki maga tapasztalja ki, neki hogyan a legjobb, ez persze egy hosszú folyamat eredménye, de talán ezt a folyamatot lerövidítheti, valamint a hibaszázalékot csökkentheti egy jól átlátható naptár. Angol szakos tanárjelöltként javasolnám a diákjaimnak, hogy próbálják meg kezdetektől angol nyelven használni az alkalmazást. Ezáltal egy olyan szókincstanulási lehetőséghez jutnának, ami napi szinten körülveszi őket, hiszen a naptárra egy nap számtalanszor rápillantanak. Ezáltal biztosan rögzülnének bennük az angolban használatos időpont-jelölések (gondolok arra, hogy pl. 20.00 helyett 8.00 pm.), a különböző gyakorisági kifejezések, valamint a saját óráik, hobbijaik, egyéb tevékenységeik angol nevei, ezek pedig a legalapvetőbb dolgok egy idegen nyelven lefordított társalgáshoz: Ki ne gondolná, hogy a legkönnyebb arról beszélni, amit az ember minden nap csinál? És mégis, sokszor a diákoknak éppen ez okoz problémát, tapasztalataim szerint nagyrészt a szókincsbeli hiányosságaik miatt.

Bejegyzésem zárásaként egy videót szeretnék veletek megosztani, ami az időbeosztást egy teljesen más nézőpontból világítja meg, kapcsolatban maradva a eredeti témával, és mégis egy kis kintekintést biztosítva:

https://youtu.be/y2X7c9TUQJ8

 

Szólj hozzá